dinsdag 4 september 2012

Dag 298: Filosoof, deel 385

Vandaag staat er weer 'filosoof' op het menu. Dat is een gerechtje dat mensen tot de gekste namen inspireert. Iedereen aan wie ik dit recept doorgeef, heeft er een andere naam voor. Sommige mensen  noemen dit soort van pureeschotel een 'onderzeeër' of een 'duikboot'. Het iets minder blitse 'jagersschotel' komt ook vaak terug. Het staat ook bekend onder het iets chiquere 'hachis parmentier'. 

Een kleine zoekactie levert niet alleen heel wat namen op, maar ook veel ideetjes om het gerechtje af en toe wat anders klaar te maken (van al de varianten opgesomd in deze link vind ik 'kindervreugde' de schoonste benaming. 'Kattenbraaksel'  is dan weer misschien iets minder...).

 
Maar bij ons thuis is het dus 'filosoof': een gehaktschotel met puree. Je vind dat hier heel vaak terug op de blog, wij zijn daar nogal fan van.

Mijn mama maakte dat door gewoon gehakt en een uitje aan te stoven, te mengen met wat tomatenconcentré, en dan puree erover.

Ik maak dat met een bolognaisesaus onder, die goed geconcentreerd is. En soms doe ik er een groentenpuree op, ipv gewone puree. Puree is altijd hét gerecht bij uitstek om groenten te smokkelen in de maaltijd. Het werd dus filosoof met wortelpuree en snijboontjes erbij! En gesmaakt dat dat heeft, wees daar maar zeker van. Ook al is dit een heel slechte foto:

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten