woensdag 23 november 2011

Dag 73 - 'Roze kip' met spekpatatjes


Roze kip is een klassieker bij ons thuis. Het is een stoofpotje van kip, in een saus met witte wijn, tomaat, en (light)room.

Het is superlekker, gezond, en makkelijk!

Je maakt het zo:
  • Bak kip aan, en haal even uit de kookpot
  • Stoof in diezelfde kookpot een ui, wat selder, en wat wortelen in stukjes aan
  • Voeg de kip terug toe samen met een paar takjes tijm en een laurierblad
  • overgiet met een glas witte wijn ( zelf een beetje schatten - ik gebruikte een groot glas wijn voor ongeveer 400 gr kip) en een kartonnetje gezeefde tomaten (500 gr).
  • Ik voeg er dan nog prinsessenboontjes aan toe, in de helft gesneden
  • Voeg een kip-bouillonblokje toe (lekker is 'keteltje bouillon')
  • Lekker laten pruttelen, zeker een uur, zo mogelijk nog wat langer, tot het vlees uit elkaar valt als je er met een vork in prikt
  • Tegen het einde room toevoegen
Wij eten dat thuis meestal met rijst, maar vandaag maakte ik het met aardappelen, want die lagen hier nog in de kast. En omdat mijn tafelgenootjes dat lekker vinden, maakte ik er spekpatatjes van: aardappelen bakken met wat sjalot en spekjes bij. Ik ben zelf geen grote speketer, maar het werd hier toch geapprecieerd :)

Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten