dinsdag 8 november 2011

Dag 58 - Aardappel-groentengratin met kippenworst


Vandaag eens iets nieuws geprobeerd. De inspiratie vond ik eigenlijk in een gerechtje dat mijn zus eens heeft gegeten bij een vriendin, en waarover ze heel enthousiast was. Ik heb het waarschijnlijk wel anders gemaakt, want ik had geen recept, maar het idee was genoeg!

Hoe gaat dat?
  • Neem een ovenschotel, die je wat invet. Wisssel dan laagjes aardappel af met laagjes groenten. Die aardappel blancheer je best even op voorhand. Bij mij ging er naast aardappel ook courgette, paprika, wortel en zoete aardappel in. Een tip: als je de paprika even onder de gril legt, kan je de schil er zo afhalen. In dit gerechtje is dat wel lekkerder, en het is snel gedaan.
  • Vergeet niet tussen elke laag wat te kruiden (zout, peper en bv. wat provencaalse kruiden).
  • Nadat je al de laagjes hebt gemaakt, doe je er een mengsel over van bouillon, room, en kruiden. Doe er vooral niet te veel in, want dan wordt het gerechtje te nat. Als een kwart van de ovenschotel onderstaat, is het voldoende.
  • En dan nog wat kaas erop, en de oven in!

Daarbij aten we worst, en nog wat groentjes: een mengeling van courgette, tuinboontjes en sjalot. Dat maak je door courgette en sjalot aan te stoven, te kruiden, en dan de tuinboontjes erbij te voegen samen met wat bouillon (of je kan het vocht uit het blikje gebruiken). Lekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten